1956-07-21-02 |
Previous | 2 of 4 | Next |
|
small (250x250 max)
medium (500x500 max)
Large
Extra Large
large ( > 500x500)
Full Resolution
|
This page
All
|
, f
'4
Sivu 2 Lauantaina, heinäk. 21 p. — Saturday, JuJy 2l,im\
i l
i
•'A
V A P A U S
) Xodepeodent L«bor
tiHUitd JCor, J9J7. AutDorfMd
M Mcood da», ma0 fv ciie nost
(Mao* OqHUtmettt, Ctttaira. PutH
nunsdays and 8atarda}« i v yaj»us
PnbUKbing CoiQpany tud^it lOthlOi
EUa SL W« StxS)Ui7« Oot, Canada.
Telepbone»: Bua. Office OS. 4-420«;
Bditorial Office OS. 4-4285, M«na«er
ZSväuL editorW.Sklund. Mailin;
addfe»; Bor Cg, SuObanr, Ontario^
MvarUsixis nu» utpon applicatioa
TraABlatian f ree «f cbane. *
ganadaata; 1 vk. 7JOO 6 kk. 3.7$-
3 klE. 2 ^
YhdjrsraUoissa: I vie. 8J00 « kk. 4^
Buosnesea: 1 vk. 0 kk. 4^7S
"Hölynpölyä"
" " V a i k k a "kylmä" sota" on kuollut ja kuoppaamista vailla,
eräät sitä surevat sotaintoilijat keksivät aika-ajoittain vieläkin
uusia keinoja sotahysterian lietsomiseksi. Näyttää todella
siltä,, että e n n ^ loppuu koirilta tapa poiketa puhelinpylväi-den
luona kuin yhdysvaltalaisilta sotasankareilta keinot sota-bj^
st^'an lietsomlseksil
. : Tällä viikolla saatiin sotahysteriaa lietsovia otsikoita
suurlehtien etusivuille aivan tyhjästä. Yhdysvaltain sisäistä
turvallisuutta valvovan senaatin alivaliokunnan puheenjohtaja
J- Armstrong esitti korkean omasuisesti Washingtonissa
ijatUksen;ettäfvenäläisetVpunaiset? voivat ost^
laisten yhtiöiden osakkeita, mikä aiheuttaa vaaran, "jos Neuvostoliiton
ostokset ovat kyllin suuria, että Kremlin asiamiehiä
voidaan valita yhtiöiden Johtokuntiin . .
,'Kaiken lisäksi vihjattiin, että "punaiset" tekevät näitä
ostoksia Canadasta tai mahdollisesti Sveitsistä.
;XMa^liI*ona me emme tieää osakemarkkinoista juuri mitään.
Mutta njeistä tuntuu sittenkin että tässä on paljon
p6rua> aivan tyhjästä. Palauttakaamme mieleemme alahuo-vn
«nistunnossa:Ottawaissa tänäkin vuoima useita kertoja es
tetty valitus, että canadalaiset eivät voi tehdä sijoituksia osta-ei;
kerjta kaikkiaan myydä muille kuin yhdysvaltalaisille suur-riidcaille
— jos ei nyt huomioida joitakin pikkueriä. Selvää
siis on, etteivät minkään ulkomaan edustajat voi tulla vaatuksi
yhdysvaltalaisten suuryhtiöiden johtokuntiin.
,Canadalaispiirit, jotka tuntevat osakemarkkina-asioita,
oyat tässä asiassa ilmeisesti samaa mieltä Vapauden kanssa.
Ottavasta tulleissa uutistiedoissa on kerrottuy että "hallitus-japankldpiirit'*
pitävät kokonaan tuulesta temmattuna sellaista
juttua^ että neuvostoliittolaiset ostaisivat Ganadasta yhdysvaltalaisten
yhtiöiden osakkeita. Eräässä uutistiedossa kerrotaan;
että Neuvostoliiton Ottawan lähetystön joitakin* jäseniä
on tosin pistäytynyt isikaläisessäosakepÖrsslssä^ mutta ko-,.
rostetaaii Ganadan^iranomaisteh olevan sitä mieltä^ että koko
juttu siitä, että "neuvostohallitus ostaa Canadasta yhdysvaltalaisten
yhtiöiden osakkeita,^ on hölynpölyä".
Mutta kalastelevat
sameassa vedessS!
\ Sitäpaitsi tällaista hölynpölyäkin voidaan ehkä käyttää
^eänadalaisiaisijoittajia vastaan?
on kehittymässä voimakas vaatimus, että canadalaisille on annettava
rajolttamaton -tilaisuus ostaa Canadassa toimivien yh-r
dysvaltalaisten yhtiöiden osakkeita. Tämä saattaa "uhata"
amerikkalaisten, rahamiesten "oikeutta" ja "turvallisuutta"
siinä mielessä, että he eivät saisikaan loputtomasti kuoria
kermaa eanadalaistenluonnonresurssien riistämisestä. Puhumalla'"
hölynpölyä" siitä, että" venäläiset ostavat Canadasta
yhdysvaltalaisia osakkeita; amerikkalaiset rahamiehet uskovat
ehkä saavansa kaksi kärpästä yhdellä iskulla: siten voidaan
lietsoa sotahysteriaa joukkojen keskuudessa—ja samalla
vaikeuttaa edelleen canadalaisten halua ostaa tässä maassa^^^^^
tpimivien amerikkalaisyhtiöiden osakkeita.
v$ ."Höty
tuntuu siltikin olevan vissinlaista järkeä! ^
^Tikkulainojen" huikeat kor9t
vViimeaikpina on kiinnitetty — kiitos siitä pääasiassa
CGP:n edustajille liittoparlamentissa — an^^
niihin huikean korkeisiin korkoihin, mitä vissit lainausyhtiöt
kiskovat yhteiskunnan vähempiosaisilta.
- Kun nämä lainayhti
olevia" lainamahdollisuuksia keinoina, miten voidaan kivuttomasti
läjiäistä-monenlaiset talousvaikeudet, ne puhuvat ta-vallisesti
2% kuukausikorosta. Vaatimattomalta näyttävä
kahden proselntin korko muuttuu kuitenkin vallan' toiseksi
kun huoinioidaan, että siten kertyy vuosikoroksi kokonaista
- 2f prosenttia. "Se on julkeata maantierosvousta koko hom-
\ ,nfa",'säiioi eräs sudburylainen kun radiosta mainostettiin näiden
pikkulainojen saannin helppoutta ja siten saatavia ihan-nuuksiä.
•
K^^^ prosentin korko tarkoittaa, kuten
tiedetään sitä, öttäläinäSp joutuu maksamaan sanokaamme
vuoden kestävästä tuhannen dollarin lainastf $240 korkoa,
eli yhteensä $1,240! Ja näin huikean suuria korkoja peritään
juUri niiltä ihmisiltä; joiden elämä on muutenkin niukkaa —
henkilöiltä, jotka joutuvat ostamaan esimerkiksi huonekaluja
ja niihin verrattavia esineitä ja välineitä velaksi.
V Kun on Matti kukkarossa ja tilipäivä vasta seuraavalla
viikolla, silloin joutuu moni poika näiden lainayhtiöiden kynittäväksi.
Asia on sitäkin vaikeampi, kun pankeista on vaikea
saada tällaisia pikkulainoja; Pankkien kohdalta on selitetty,
etteivät ne ole oikein tietoisia siitä, voivatko ne periä
10 prosenttia korkoa tällaisista pikkulainoista, vai pitääkö
niiden tyytyä kuuden prosentin korkoon, mikä pankkien
mielestä on liian alhainen tällaisissa, tapauksissa.
^ ^ Esittäessään alahuoneen istunnossa kysymyksiä ja protesteja
tästä tilanteesta CCF:n edustajat tekivät arvokkaan palvelun
niille tuhansille työläisille ja farmareille, jotka joutuvat
tätä hirveän "kallista rahaa" lainaamaan; -Asiaa läheisem?
niin tuntemattomina me emme tiedä, onko kuuden prosentin
korko liian alhainen tällaisille pikfculainoille, emmekä liioin
sitäkään, voivatko pankit nykyisen lainsäädännön perusteella
vaatia sen korkeampaa korkoa.
l Mutta me uskomme kuitenkin^ että yleinen mielipide ei
hyväksy 24 pros. korkoa- Se on siksi julkeata kiskontaa
yhteiskunnan vähempiosaisilta, että valtiovallan pitäisi sef-
Icaantua asiaan. Me liitymmekin niihin canadalaisiin jotka
katsovat, että pankkien pitäisi ryhtyä antamaan näitä "pikku-lainoja"
joukkomitassa. Se veisi maan pois niiden lainayhtiöiden
jalkojen alta, jotka nyt kiskovat 24 prosentin korkotuloja.
; Toisaalta valtiovalta voisi, niin uskomme vielä tällä syönnillä,;
lopettaa moisen kiskonnan lainlaadinnallisia menetelmiä
käyttäen. Muitakin menetelmiä voitaisiin ehkä ajatella.
j^' Jokatapauksessa^ o
kulalnaajain suojaamiseksi yhtiöiltä, joiden rikastumisen
halulla ja tavoittelulla ei ole minkäänlaista rajaa.
PÄIVIÄ
Arvi SIvI Wate» ToimsJiipista
täytti iiein^uun ao jaiä 6S vuotta.
Yhdymme etikulaisten Ja tuttavien
onnitteluun.
Täydellinen sosiaalipalvelu
maksaisi asemenoja vähemmän
MHSi muut Mnovat
EBIMIELISVirKSIEN PEBVSTA
VanoJuverSun-ieJiden pakinoitsija
fiany Matlier kirjoitti äsketäisellä
palstallaan aseistarilsumlsneuvotte-lulsta:
"Lontoosta saapuu uutisia maailman
valtojen neuvotteluista aselstariisum-seksl
Ja tuntuu siltä, että ne ovat
löytäneet Joitakin, seikkoja. Joista ne
ovat yksimielisiä, eikä tunnu olevan
miakäänlalsta suurempaa mielipide-eroavaisuutta
niiden kesken. Niinpä
kuulin erään miehen «anovan päivällisen
aikaan, että Suurvallat arvatenkin
ovat kohdanneet valkeuksia erimielisyyksien
perustan löytämiseksi."
ff rr Tuntemattoman
efokuvan menestys
laajenemassa
Elokuvaohjaaja Edvin Laine on
US.lIe myöntämässään haastattelussa
maininnut, että Berliinin filmijuhlilla
"Tuntemattomalle sotilaalle"
annettu kansainvälisen katolisen
fiImitoimi!;ton palkinto oli suuri
j a hyvm njyönteinen yllätys suomalaiselle
valtuuskunnalle. "Tuntemattomalle'-
on nyt tie auennut
täydellisesti suuren maailman elo-kuvamarkkinoille.
Filmi on ;o myy-lyHuotsiin,
Tanskaan, Norjaan ja
Saksaan; ja tarjouksia on tullut l i -,
saksi Hollannista, Belgiasta, Ranskasta;
Sveitsistä, Italiasta, USA:sta
ja jopa kaukaisesta Japanista saakka.
Elokuva tulee myös edustamaan
Suomea Moskovassa ensi marraskuussa
pidettävän suomalaisen fil-miviikon
aikana. (US)
VäläemmilU kustannvlk$tUa kilinä tukses^tuU ilflii,etta<:änad^
nykyään käytetään vuosittain ase-i menettävät tästä igrystä vuosittain
varusteluun voitaisiin järjestä^ kai-; 40—SO miljoonaa työpäivää, joka
kille canadalaisille täydellinen sai-, sununa on suurempi kuin se mistä
ra^a- ja lääkintähoito, sairausva-1 vuosittain maksetaan työttömyysvakuutus,
perheavun lisääminen oy-' kuutusta.
kyisiä hintoja vastaavaksi j a $301 2. Paitsi muutamissa maakunnissa
kuukausittainen vanhuudeneläkej ei ole olemassa minkäänlaista yleis-kaikille
65 vuotta täyttäneille. tä suunnitelmaa, jonka mukaisesti
Manitoban yliopiston taloustietei- maksettaisiin tavallisten perheiden
Iijä professori Clarence Barber on sairaala-; ja lääkintämenot
analysoinut Canadan sosiaaliseen ] 3. E i ole olemassa minkäänlaista
palveluun käytettyjä veroja Gana- [suunnitelmaa, paitsi varattomuuden
dian Tax Journal-julkaisussa. perusteella, jonka mukaisesti voitai-
Hän tutki kaikkia ehdotettuja
suunnitelmia ja havaitsi että ne tulisivat
maksamaan yhteisesti^ $1,250
miljoonaa vuosittain. ^
Tänä vuonna liittohallitus^tulee
käyttämään $1,800 miljoonaa asevarusteluun
ja käyttää-noin 45 senttiä
jokaisesta verodollarlsta tähän
tarkoitukseen.
Canadaan sosiaalipalevluneuvos-ton
kokouksessa Edmontonissa viime
vuonna myös neuvoston johtaja
R. E. G. Davis kajosi samaan kysymykseen.
Mr; Davis sanoi rapörtis^
saan mainitulle vuosikokoukselle,
että Canadassa nautitaan nykyään
ennenäkemättömästä hyvinvoinnista
ja ellei tapahdu minkäänlaisia
vakavimpia ; onnettomuuksia* v se
mahdollisesti jatkuu vielä'toisen~a-janjakson.
Mutta, hän selosti, tästä hyvinvoinnista
huolimatta Canadassa on
vielä lukuisia perheitä, jotka elävät
ryysyköyhälistön elintason köyhem-pää
elämääl' Me emme mahdollisesti
käsitä kuinka vähällä tällainen
tilanne olisi korjattavissa.
"HUOMATTAVIA VAJANAISUUKSIA"
: Puhuessaan sosiaalipalvelussuun-telmien
kehityksestä Canadassa: mr.
Davis sanoi, että siinä suhteessa i l menee
huomattavia vajanaisuuksia''.
Hän mainitsi niistä kolme:
1. E i ole olemassa minkäänlaista
suunnitelmaa työpalkkojen korvaamiseksi
sairaustapauksien sattuessa,
vaikka äskettäin suoritetussa tarkas-siin
manalle menneiden perheiden
i lättäjien jälelle; jääneiden .elämä
taata.
TOISET PUUTTEELLISIA
Näiden .vajanaisuuksien lisäksi
mr. Davis sanoi, että "suurimmalta
osalta sosiaalinen palvelumme: on
puutteellista". Hän viittasi siihen
kuinka työttömyysvakuutus pn viime
vuosien aikana kohotettu 14 dollarista
30 dollariin, mutta perhea-' että "Jiallituksen nykyinen asevarus-
Sibelius-viikon radio-musiikki
mielenkiintoista
Helsinki. — VS — Kiinnostus
Sibelius-viikon radiointeja, kohtaan
maailman radioissa on kasvaiiut
vuosi vuodella, kertoo Yleisradion
musiikkipäällikkö Kai Maasalo.
Tänä vuonna lähettää viikon kon-
: serttejä kaikkiaan 30 eri ulkomaista
radiota> jotka edustavat kaikkia
maanosia. : Mukana ovat mm. Ausr
traalia, Israel, Japani, Canada, Kiina;
Marokko, Meksikko.v Neuvosto-
Uitto ja Yhdysvallat sekä luonnollisesti
Euroopan maita Islannista
Romaniaan ja Portugalista Norjaan.
Ensi kertaa on nyt mukana Eesti,
jossa kuuleman mukaan suorat radioinnit
SibeIius-viikon.> konserteista
herättivät suurta haomiota. '
Voidaan siis todeta, että tänä kesänä
kaikuu suomalainen musiikki
sadoille miljoonille kuuntelijoille
ympäri maapallon. :v Sibelius hallitsee
tietysti tätä musiikkimme esiinmarssia,
mutta myös edustava ryhmä
muita suomalaisia säveltäjiä: on
mukana* Madetoja, Aarre Merikanto,
Palmgren, Kilpinen ja Bergman;
Esittävälle säveltaiteellemme tämä
kansainvälinen huomio on mitä tärkein.
' j
• • •
Mahtoiko olla oireellista, että
Konservatoriossa torstai-iltana pidetyn
solistikonsertin ohjelmaan: ensimmäistä
kertaa Sibelius-viikon
historiassa oli hyväksytty sävellys,
jolla sinänsä .ei olisi mitään tekemistä
viikon traditionaalissa ohjelmistossa.
Ehkäpä Mozartin B-duu-risonaatin
esittäminen Sibelius-viikon
konsertissa oli ensimmäinen
askel festivaalin ohjelmiston laajentamista
kohti. Tuommoista kehitystä
sopisi kait toivoa. Ei sen
vuojksi, ettei Sibelinksen sinfonioita
kuulisi ^mielellään läpi useampaankin
kertaan vuodessa: ne ovat senlaatuista
musiikkia, joka ei kuuntelemisesta
kulu.: Mutta ulkomaisten
tähtisolistien ja -orkesterien tänne
saamisessa saattaa, ajan oloon ilmetä
tiettyjä vaikeuksia, jos näiden
ohjelman valinta pyritään rajoittamaan
yhteen ainoaan säveltäjäni-meen.'
Ilman komeata tähtikaartia
taas Sibelius-viikot tuskin kykenevät:
vetämään maahamme sellaista
matkailijoiden virtaa, kuin on toivottu.
Ja meille päin suuntautuvan
turismin edistämiseksihän Sibelius-viikot
perustettiin, se tulee pitää
mielessä. Miksi englantilaiset tulisivat
Helsinkiin kuuntelemaan suomalaisten
orkesterien esityksiä Sibeliuksen
sinfonioista; kun he kotimaassaan
voivat kuulla niitä paremmin
soitettuina. Oman orkesteri-kurjuutemme
kohentaminen on
myös välttämättömyys, ennenkuin
Sibelius-viikot täyttävät niihin asetetut
toiveet. E i ole mitään järkeä
siinä, että tämmöisen musiikkifestivaalin
ohjelmaan sisältyy yhtään e-nemmän
tai vähemmän huonosti
harjoitettua rutiinikonserttia.
Henryk Szeryng on huippuluokan
viuluvirtuoosi, siitä ei epäilystäkään.
Hänen suhteensa musiikkiin
on koko ajan elävä ja aktiivinen;
viulun äänessä on ydintä ja täyteläisyyttä)
tulkinnallinen ote on leveän
romanttinen ja voimakkaasti - maskuliininen.
Makuasia sitten on;ro-liko
torstaina kuultu esitys M o ^^
tin B-duurisonaatista viululle ja pianolle
aidointa Mozartia. /Eritoten
viimeisestä;; Aägretto-osasta; tuntui-puuttuvan
ilmavuutta jarokokooele-;
ganssia. Mutta jos Mozart jättikin
raskaan ja jähmeän vaikutelman;
niin kerta kaikkiaan naulan kantaan
osuivat Sibeliuksen neljän viulu-kappaleen
vauhdikkaat ja; säkenöi^
vät tulkinnat. Cyril Szalkiewiczin;
osuuden yhteydessä -. ei voi puhua
"säestämisestä": torstaina kuultu
oli esimerkillistä kamarimusisoin-tia.
Aulikki Rautawaaraa kuunnellessaan
mietiskeli, mikä seikka tekee
musiikkiesityksestä suuren. Siihen
tarvitaan Aulikki Rautawaaran teit
nillinen mestaruus,.mutta se ei vie^
lä selitä kaikkea. Intensiivinen antautuminen
tehtävälle, eläytymisen
aitous, älyn valpas kontrolli .
— Aulikki Rautawaaran taiteesta ei
oikein osaa kirjoittaa. Kuulija tot
teaa sen.suuruuden j a on satutettu;
sanoja'on vaikea löytä» Paitsi Sibeliuksen
kahdeksaa laulua Ernst
Josephsonin sanoihin op. 57 kuultiin
Erik Bergmanin laulusarja
med dig", neljä laulajattareUeb-mistettua
lemmenlaulua. Hyvin
modernia, erittäin taitavasti kirjoitettua
ja äärimmäisen vaikeasti laulettavaa
musiikkia. V
Perjantaina päivällä kuultiin Lau^
lu-Miesten huoneistossa uudempaa
suomalaista musiikkia ääninauhoilta.
Oikein ja hyvä, hyvä. Mutta
onkos siinä mitään vitsiä, että vajaan
kahden tunnin aikana tutustutaan
kymmeneen (10) säveltäjään
mikä merkitsee, että kultakin on
kuultu pahimmassa tapauksessa
vain; muutaman minuutin pituinen
sävellyksen osa. Tuskinpa kukaan
ulkomaalainen musiikkivieras kuultuaan
I osan Usko Meriläisen pur
hallinpartitasta muistaa tästä säveltäjästä
yhtään mitään. Eiko
näitä nauhakonsertteja olisi voitu
järjestää useampana päivänä ja eä.-
tellä kussakin konsertissa pari kolme
säveltäjää. Nyt kuulluista sävellyksistä
tuntuivat erikoisesti puo^
lustavan paikkaansa Joonas Kokkosen
Pianosonatiini ja Eino Rauta-:
waaran Pelimannit-sarja pianolle.
Miksei myös Einar Englundin sarja
näytelmästä Kiinan muuri, mutta
missä oli tämän säveltäjän pianokonsertto,
suomalaisen luovan musiikin
talvikauden tapaus? Kuulijoita
oli tilaisuudessa valitettavan vä*
hän. — I. R,
— lOO-hevosvoimainen auton moot«
tori kehittää vain 82 hevosvoimaa
5,000 Jalan; korkeudessa meren pinr
nasta,
— Canadan KalUovuoristossa ei (de
yhtään tulivuorta.
pua ei ole lisätty. "Perheapu on
edelleen samassa rajassa kuin se oli
V. 1945 jolloin se ensimmäistä: kertaa
saatettiin voimaan, vaikka sillä
ei nykyään saada -puoltakaan sitä,
mitä saatiin ennen." .
Vanhuudeneläkkeen' ja sokeille
ja pysyväisesti vaivallisillc annetun
avun suhteen "me itsepintaisesti pi-:
dämme Minni 40 dollarista kuukaudessa,
jolla summalla, näyttää ole-
^ n jonkinlainen'mystillinen voima;
ylitsemme."
Tällöin mr. Davis lainasi professor
i r Barberin - antamia v numeroita ja
sanoi, että Barber t i ^ i . siihen tulokseen;
i että asevarustelun ollessa sellaisen
kuin se on^ liittovaltion rahastosta
voitaisiin käyttää vain puolet
tuosta tarvittavasta yhdestä .ja nel-j
ännesmil jardlsta * vaikeuttamatta
suuremmin taloutta. • •
VEROT KORKEIMMASSA ,
MAHDOLLISESSA RAJASSA
Professori Barber päätteli, että
verotulot Canadassa muodostavat
nykyään 33 :prosenttia kansallisesta
tulosta.; Jos veroja edelleen köro^.
tettaisiin"se katkaisisi talouden selän".
Mutta mr. Davis kysyy: "Tarkoitetaanko
tälla ättbn. ett» olisi luovuttava
kaikista toiveista päästä y l i
sosiaalisen palvelun puolitiestä, jota
jirofesson Barber meille ehdottaa?'^
-Hän e i ajatellut niin.- "Ennennäkemättömän
hyvinvoinnin" jatkuessa
tulevaisuudessa, hän sanoi, että
osa lisääntjrvästä tuotannosta johtuva
hyöty olisi järjestettävä sosiaalisen
palvelun muodossa, asteettai-sin
ja harkitusti.
ASEVARUSTELUSTA
"Että täydellisen ja riittävän so-siaalipalvelusuunnitelman
toteuttaminen
seuraavan kymmenen vuoden
aikana olisi utopistista ajattelua, ha;
vaitsen vaikeaksi uskoa!', sanoi hän.
; Hän kysyi, että olisiko mahdollista,
että kansa; joka kehittää kansallisen
.elämänsä .muita : vaiheita,
"tyytyisi jättämään sosiaalisen tur-vaUisuutensa
nykyiseen vajanaiseen
ja epätäydelliseen asemaansa?"
Mr. Davis hjrväksyi sen väitelmän.
YbSsletiy ydiAlufluiiitiS'
laitos sosaaUstisSae
Moskova. — Moskovan lehdet julkaisivat
tk-13 pnä yhdistetyn ydin-totJrimudaitoksen
rouodostansisesta
sosialististen maiden .fciesken solmitun
sopimuksen sanamuodon. So-plrouicsessa
on laitoksen sijaintipaikaksi
sovittu Kalininin alue Neuvostoliitossa.
Sopimus on tehty Albanian. Bulgarian,
Unkarin, Saksan demokraattisen
tasavallan. Kiinan kansantasavallan,.
Korean kansandemokraattisen
tasavallan, Mongolian, Puolan,
Romanian^;: Tshekkoslovakian ja
i^feuvostoliiton kesken.
SITA
TÄ
V A I N VESI VIKA
1 fannaseutti* " N i i n , Puii(
nyt kuolUit Hän oli hyvä
seutti, erinomainen tarm
farmaseuttien farmaseutti!"
2 farmaseutti; "Niin h
mutta eikö hänen kanasah
ollut vähän liian suolaista'
SITTEN VARMAAN TIE1
Pikku vauvani paino e
lisääntyvän ollenkaan, .
— Oletko koskaan yrittän
taa häntä mailin pari?
KySYMYKSIÄ JA VASTAUKSI
TYÖTTÖMYYSVAkUUTUKSESl
telu ei suinkaan tule vähenemään."
Tässä yhteydessä on mainitsemisen
arvoinen Maailman Rauhanneuvoston
viime viikolla Canadassa julkaisema
lausunto: Siinä kehoitetaan
uuteen kampanjaan asevarustelun
lopettamiseksi kaikissa; maissa ja
väitetään, että -"asevarustelu, ydinaseiden
kokeilut j a voittamattomien
aseiden etsintä 1 riistävät - kansoilta
ne suuret resurssitj jotka ovat
tarpeellisia:hyvinvoinnille ja jotka
vielä uhkaavat heitä' yleisellä yhteenotolla,
hävityksellä ja tuskalla.
Uusi tieliikennelaki
Suomen presidentin
esittelyssä '
Helsinki. (SS) Tasavallan • presidentti
hyväksyi 6/7 Kultarannassa
pidetyssä esittelyssä hullitiiksen esi^
tykst-n eduskunnalle annettavaksi
tieliikennelaiksi. Tämän lakiehdof
tu/csen pohjalta. tullaan tieiiikcune-i>
setuitsessa antamaan yksityiskohtaiset
tieliikennettä koskevat säännöt
ja ohjeet sekä moottori-ajoneuvoasetuksessa
mpottoriajoneuvoja
koskevat teknilliset määräykset. (H
S).
Aika ajottaln työttömyysvakuutus-toimiston;
taholta Julkaistaan toimistolle
: esitettyjä kysymyksiä Ja kysymyksiin
laaditut vastaukset.;
Kuka tahansa voi esittää toimistolle
näitä kysymyksiä; Jos he eivät ole
selville vakuutusta koskevista selkoista.
Näitä kysymyksiä voi myös esittää
Vapaudelle ja hal&lmme niihin
oikeat vastaukset.
Oheelllset kysymykset Ja vastaukset
saattavat selvittää vakuutuksen saannin'
edellytyksiä y^n. siihen liittyviä
Canadan Naisten Kongressin presidentti mrs. Rae Luckock (keskellä)
tervehtii lapsia äskettäin valmistuneella työläisten rakennusalueella
Shanghaissa.
seikkoja:
Kysymys: Aion siirtyä Yhdysvaltoihin.;.
Olenko oikeutettu saamaan va-kuutusrahastoon
maksamani osuus? ;:
Vastans: EL Mutta Yhdysvaltain
Ja Canadan välisen sopimuksen mu-kaan;
mikä käsittää melkein kalkki:
osavaltiot Yhdysvalloissa, te voitte;
Yhdysvanoissa,ollessanne anoa työttömyysvakuutusta.
Jos Joudutte työttömäksi
Ja nauttia vakuutuksesta
aivan .samaiilallla kuin Canadassa
Canadan vakuutuslain säädösten mukaisesti.
Kysymys:-Jos siirryn sellaiseen työhön,
Joka ei ole vakuutuksen alainen,
niin voinko 'edelleen Itse' maksaa va-;
kuutiisrahastoon?
Vastaus: Ei, paitsi siinä tapaukses-'
sa. että olette ylittänyt $4^800 palkka-rajan.
Jonka Jälkeen ei tarvitse va-kuutusrahastoon
maksaa, ja edellyt-tyään,
että te olette ollut vakuutuksen,
alainen vähintäin 30 viikkoa ennenkuin
palkkanne nousee yli e.m.
rajan.
Kysymys:. Onko minun maksettava
työttömyysvakuutusta kun olen töissä
muutaman viikon maatalousnäyt-^
telyssä?
Vastaasi Jos ette tavallisesti ole vakuutuksen
;'aiaisessa työssä esim. Jos
työskentelette, itsenäisesti tai olette
koululainen tai perheen emäntä, niin
teillä on oikeus olla maksamatta va-kuutusrahasioon
ollessanne näyttelyn
palveluksessa, sillä edellytyksellä, että
olette v^vahemmän kuin 30 päivää
töissä; Vjyttääksenne maksamisen va-kuutusrahastoon
on teidän allädrjoi-tettava
" j a .-annettava työnantajan
"Declaratlon of. Inconsiderable Em-ployment;"
Jonka voi; allekirjoittaa
vain sellainen henkilö. Joka el tavallisesti
ole vakuutuksen alaisessa työssä:
Mutta, Jos olette tavallisesti vakuutuksen
alaisessa työssä, niin ette
voi välttää vakuutuksen maksamista
näyttelyn ; palveluksessa; ollessanne.
Jos palvelusaika on yli 30 päivää,
niin kaikkien: on maksettava vakuu-tusrahastoon.
Kysymys:; Saan pientä palkkaa,
mutta saan huomattavan summan'
viikottain ; Juomarahoina. Vakuutukseni
perustuu palkkaani Ja on sil-'
tä sjrystä hyvin:alhainen.: Eikö vakuutuksen
kohdalta voisi ottaa huomioon
sekä^ palkkani että Juomarahat?
s;?©"
- Vastaus: Kyllä, jos voitte
yhteisymmärrykseen . työnan
kanssa kuinka suuri teidän toi
viikkoansio on, että vakuutusl
ne voidaan kiinnittää oikeat i
kysymys: Onkojeskinainen
tettu saamaan vakuutusrat
miehensä maksaman osuut€
hän ei eläessään nauttinut
myysvakuutuksesta? -
; Vastaus: El,' sillä työttömyyj
tus. on vakuutusrahasto. eikä,
rahasto. . Vakuutetun henkilöi
samaa osuutta ei voida ijalaut
nelle henkilökohtaisesti eikä
kään hänen perillisille.
Kysymys: Jos - työnantajani
konkurssiin, niin mitenkä se
taa työttömyysvakuutukseen
kohdaltani?
Vastaus: Vakuutusmaksut i
periä : työnantajan omaisuudf
jos tapahtuu niin; että hänen
suus. el riitä vakuutuksen ma
seen, niin työttömyysvakuutus!
Jalla otetaan huomioon teldäi
samanne vakuutusmerkit, vaik
tä ei ole kirjaanne kihmitetty,
ta tarvitaan silloin kun anotte
myysvakuutusta.
^^ysymys: Olenko oikeutettu
t ^ * B n työttömyysvakuut
kun olen vanhempieni mukar
tynjrt toiselle paikkakunnalle?
ylimääräisenä "kauppa-apu]
Koska tämä tehtävä el ollut v
ppn olenko oikeutettu saamaai
tömyysvakuutusta nyt kun ole
tön?
- Vastaus: Jos olette alle 18-
poika tai alle 21-vuotias tyttö j
hempanne; vaativat teitä muutt
heidän mukanaan^ te olette oil
tu nauttimaan!. vakuutuksesta
hemman henkilön on osoitetta
tevä syy,, jos hän jättää työpai
voidakseen nauttia vakuutuka
yleensä työpaikan Jättämistä, e
olla vanhempiensa ; luonna ei
f ätevänä syynä. Työnne vahai
luonn^ ei vaikuta asiaan, paitf
ettäv mahdollisesti, teiltä eväi
vakuutus lyhemmäksi ajaksi ku
sain muussa tapauksessa'.
Kysymys: Ollessani tyött
voinko lähtee n. 15 päivää kes
matkalle menettämättä vakuu
saanti oikeutta? Onko r minun
tettava vakuutustoimistolle aik
sestani?
Vastaus: Jos nautitte vakuuf
sesta, voitte poistua: vakuutus
tänne määrättyjen ehtojen r
mutta teidän on oltava valmis
mään töihin, mikä tarkoittaa
teidän on-oltava yhteydessä pa
sen toimiston kanssa, koska tei
pivaä työtä voi ilmetä. Teidän o
hain kääntyä paikallisen toL
puheille, sillä kaikki yksityisi
on tiedettävä tällaisessa, tapauJ
PÄIVÄN RÄKINÄ
Niistä kotikojeista
Kyllä se niin on, että me, tätä
matosta maailmaa asuvat ihmiset,
niin naispuoliset kuin miespuolisetkin,
emme tule koskaan olemaan
täydellisesti tyytyväisiä kohtaloomme.
Eikä tämän kirjoittajalla olekaan
sellaista toivetta, että me jossain
läheisessä tai vaikkapa vielä kau-kaisemmassUcnan
tulevaisuuoessa
tulisimme täydellisesti tyytyväisiksi.
Kas, minä käsitän asian siten,
että siUä; hetkellä, jolloin me emme
mielestämme kaipaisi ^ai tai^
vitsisi yhtään enemmän elämäämr
me helpottavia ja olomme hauskemmaksi'
tekeviä arvoja tai ? esineitä,
olenmie pysähtyneet kehityksessäm-me
jä alamme luisu^ alaspäin kuin
lehmän häntä.
Niinpä sain lukea tässä äskettäin
eräitä englanninkielisestä työväen-lehdestä
erään perheenemännän j u -
tuh kotitaloudestaan. Han kertoo
«seuraavasti. ' ~
"Automointi, e i tule koskaan lopettamaan
ininulta työtä!. Jios ne
miespuoliset yhteiskuntamme jäsenet,
jotka tällä hetkellä kiireellisellä
touhulla tutkivat keinoja^ työvoiman
säästämiseksi tehtaissa, haluaisivat
tuUa tapaamaan minua kotonani,
olisikin erittäin halukas
keskustelemaan heiaän kanssaan.
'•Jos ne herratj jotka innokkaasti
tutkivat menetelmiä, joiden perusteella
yk.si työmies voisi käyttää konetta,
millä vsltnistettaisiin 'autoja
vShcmmässä ajassa kuin mitä kulutan
viikottaiscn pyykkini pesemi-soen,
pysähtyisivät toimissaan hetkiseksi
ja astuisivat kynnyksen! y l i ,
mmä tervehtisin heitä.
"Minä sanoisin;heille, että tuntuu
ällöttävältä ajatella sitä, että vaikka
tehdastyöläiset aivan oikeutetusti
pelkäävät automoinnin tidok-sia;
minä kuitenlcin havaitsen, että
yhä iisääutyvää työtaakkaani on
v^iikea suoritUa yhden työpäivän;
kuluessa.
"Mahdollisesti koko maailmassa
ei ole sellaista perhcenemäntää..-joka
el toivoisi maassamme olevan
automointiministeriöta tai jotain
muuta sellaista laitosta, joka saattaisi
jokaiseen kotiin ; mahdollisimman
monta työvoimaa säästävää
laitetta."
Näin juttelee tämä ilmeisestikin
työläisperheen äitL Minä: kyllä
puolestani, voisin : asettua kaHden
tulen väliin ja ruveta väittämään,
että nykypäivän naisillamme on liir.
-kaakiii vaps£haikaa, koska .heidän
käytettävinään on kaikenlaiset; kojeet
ja apukeinot^ niin, että nykyään
ei tarvitse tehdä juuri muuta
kuin •••• painella.; nappuloita. ^ Mutta
henkeni säilyttämiseksi/ tai ainakin
tcrveytenii;j5otakuinkin säilyttämiseksi
rjoks^^likin: samanlaisessa tilassa
-kuin se nykyään on. annan
mieluummin puheenvuoron eräälle,
toisessa ; lehdessä kirjoittaneelle.
Hän on eräs Arden Gayman ja kirr
joittaä torontolaisessa vHome Goods
Retailing-lehdessä.
•
"Eräs mies Marshalliox^Tiissa,
: Iow.i5saj ^ sanoo, että v nykyaikaiset
kodit käyvät niin koneellisiksi, f^ttä
koneisiin perehtymättömät ; eivät
'Voi niissä asua. Lennox Industrie-sin
presidentti John Norris sanoo
ridelleen, että tulisi järjestää lyhyt
kurssi; kotitalouden hoitamisessa,
jotta kotiencmistajat oppisivat käyttämään
jjcoikkia. niitä, monimutkaisia,
välineitä,'V,jotka nykyään muodostavat:
osan -nykyaikaisista omakodeista.
'•Tehtailijat ovat ryhtyneet joihin-;
kin :toimenpiteisiin •• saälakseen eri
kojeet;: yksinkertaisiksL He ovat
järjestäneet keittolaitteidenkon-trollinappulat
eri värisiksi, jotta
perhcenemäntä tietäisi onko paisti
kuumalla >tai vähäisellä" tulella:^^''.
"Myös on olemassa tulipalon sat-tum.
ac varalta Varoituskelloja. Myös'
huoneet täyttyvät pahalla hajulla
jos pcrheonemäntä sattuisi olemaan
kuuro.
" M u t t a se ei ritä. Me yhdymme
siihen ajatukseen, että tulisi järjes;-
tää; kurssit, mutta me uskomme, et
tä lyhyet kurssit eivät riittäisL Siihen
tarkoitukseen tarvittaisiin mahdollisimman'
pitkät kurssit,, erikoisesti
niitä ihmisiä varten, jotka sotkeutuvat
kokoon menevään nur-mikkoisfuimeen
kun he yrittävät
saada sitä istuttavaan kuntoon vä-hätöisenä
lämpöisenä iltapäiv
••Jos mr. Norris haluaisi jär
näitä pitempiä kursseja pe
emännille, me • olisimme va
kannattamaan sellaista,
kauttaaltaan talossa on kaikei
Eähkönappejai kojeita, lammi
jäSdyttäjiä, jäähdyttajiä, mu
koneita. ruohonleikkuuko.neit
todella tarvitsevat jotain st-aikansa
kulliksi."
Niin, kuten tulin tuossa ji
välissä sanoneeksi, että en m
tavalla haluaisi sekaantua
riitaan-ja niin ollen asetti
terveyttäni vaaranalaiseksi, l
sin hyvässä järjestyksesfä P<
tyä ja vaan tj'ytyä toteamaan
kerran sen; että kyllä «aikki i
laiset vehkeet ja kojeet olisivj
kavia kunhanvaan niitä kyeti
järjestän»ään ja paremmmki
noenr ostamaan jokaiselle niit
paaville".
Mehän voimme jokainen
kohtaisesti todeta, että kyU£
on sihtailtu toinenkin kerta su
taväraliikkeiden tavaraluettclo
k.itseltu niiden ksuppojpr ikk
la niitä mukavampia vehkeitä,
ta kun menemme myyjältä
mään hintaa 'joudumme mui
senunc toteamaan, että ei ol<
niin paljon rahaa. ~
Mutta jos noiden laitosien
olisikin sellainen, jotta pääsis
niihin käsiksi; niin silloin me
simme ja silloin niitä vaimis
työläinenkin pääsisi jäUeen tj
ja ostamaan mahdollisesti J
sellaista raita me olemme vali
n^eL Mutkaistahan .kiertoto
tuo on, mutta niin minusta ab
tuntuu. — Nenio
Object Description
| Rating | |
| Title | Vapaus, July 21, 1956 |
| Language | fi |
| Subject | Finnish--Canadians--Newspapers |
| Publisher | Vapaus Publishing Co |
| Date | 1956-07-21 |
| Type | text |
| Format | application/pdf |
| Rights | Some rights reserved |
| Identifier | Vapaus560721 |
Description
| Title | 1956-07-21-02 |
| OCR text | , f '4 Sivu 2 Lauantaina, heinäk. 21 p. — Saturday, JuJy 2l,im\ i l i •'A V A P A U S ) Xodepeodent L«bor tiHUitd JCor, J9J7. AutDorfMd M Mcood da», ma0 fv ciie nost (Mao* OqHUtmettt, Ctttaira. PutH nunsdays and 8atarda}« i v yaj»us PnbUKbing CoiQpany tud^it lOthlOi EUa SL W« StxS)Ui7« Oot, Canada. Telepbone»: Bua. Office OS. 4-420«; Bditorial Office OS. 4-4285, M«na«er ZSväuL editorW.Sklund. Mailin; addfe»; Bor Cg, SuObanr, Ontario^ MvarUsixis nu» utpon applicatioa TraABlatian f ree «f cbane. * ganadaata; 1 vk. 7JOO 6 kk. 3.7$- 3 klE. 2 ^ YhdjrsraUoissa: I vie. 8J00 « kk. 4^ Buosnesea: 1 vk. 0 kk. 4^7S "Hölynpölyä" " " V a i k k a "kylmä" sota" on kuollut ja kuoppaamista vailla, eräät sitä surevat sotaintoilijat keksivät aika-ajoittain vieläkin uusia keinoja sotahysterian lietsomiseksi. Näyttää todella siltä,, että e n n ^ loppuu koirilta tapa poiketa puhelinpylväi-den luona kuin yhdysvaltalaisilta sotasankareilta keinot sota-bj^ st^'an lietsomlseksil . : Tällä viikolla saatiin sotahysteriaa lietsovia otsikoita suurlehtien etusivuille aivan tyhjästä. Yhdysvaltain sisäistä turvallisuutta valvovan senaatin alivaliokunnan puheenjohtaja J- Armstrong esitti korkean omasuisesti Washingtonissa ijatUksen;ettäfvenäläisetVpunaiset? voivat ost^ laisten yhtiöiden osakkeita, mikä aiheuttaa vaaran, "jos Neuvostoliiton ostokset ovat kyllin suuria, että Kremlin asiamiehiä voidaan valita yhtiöiden Johtokuntiin . . ,'Kaiken lisäksi vihjattiin, että "punaiset" tekevät näitä ostoksia Canadasta tai mahdollisesti Sveitsistä. ;XMa^liI*ona me emme tieää osakemarkkinoista juuri mitään. Mutta njeistä tuntuu sittenkin että tässä on paljon p6rua> aivan tyhjästä. Palauttakaamme mieleemme alahuo-vn «nistunnossa:Ottawaissa tänäkin vuoima useita kertoja es tetty valitus, että canadalaiset eivät voi tehdä sijoituksia osta-ei; kerjta kaikkiaan myydä muille kuin yhdysvaltalaisille suur-riidcaille — jos ei nyt huomioida joitakin pikkueriä. Selvää siis on, etteivät minkään ulkomaan edustajat voi tulla vaatuksi yhdysvaltalaisten suuryhtiöiden johtokuntiin. ,Canadalaispiirit, jotka tuntevat osakemarkkina-asioita, oyat tässä asiassa ilmeisesti samaa mieltä Vapauden kanssa. Ottavasta tulleissa uutistiedoissa on kerrottuy että "hallitus-japankldpiirit'* pitävät kokonaan tuulesta temmattuna sellaista juttua^ että neuvostoliittolaiset ostaisivat Ganadasta yhdysvaltalaisten yhtiöiden osakkeita. Eräässä uutistiedossa kerrotaan; että Neuvostoliiton Ottawan lähetystön joitakin* jäseniä on tosin pistäytynyt isikaläisessäosakepÖrsslssä^ mutta ko-,. rostetaaii Ganadan^iranomaisteh olevan sitä mieltä^ että koko juttu siitä, että "neuvostohallitus ostaa Canadasta yhdysvaltalaisten yhtiöiden osakkeita,^ on hölynpölyä". Mutta kalastelevat sameassa vedessS! \ Sitäpaitsi tällaista hölynpölyäkin voidaan ehkä käyttää ^eänadalaisiaisijoittajia vastaan? on kehittymässä voimakas vaatimus, että canadalaisille on annettava rajolttamaton -tilaisuus ostaa Canadassa toimivien yh-r dysvaltalaisten yhtiöiden osakkeita. Tämä saattaa "uhata" amerikkalaisten, rahamiesten "oikeutta" ja "turvallisuutta" siinä mielessä, että he eivät saisikaan loputtomasti kuoria kermaa eanadalaistenluonnonresurssien riistämisestä. Puhumalla'" hölynpölyä" siitä, että" venäläiset ostavat Canadasta yhdysvaltalaisia osakkeita; amerikkalaiset rahamiehet uskovat ehkä saavansa kaksi kärpästä yhdellä iskulla: siten voidaan lietsoa sotahysteriaa joukkojen keskuudessa—ja samalla vaikeuttaa edelleen canadalaisten halua ostaa tässä maassa^^^^^ tpimivien amerikkalaisyhtiöiden osakkeita. v$ ."Höty tuntuu siltikin olevan vissinlaista järkeä! ^ ^Tikkulainojen" huikeat kor9t vViimeaikpina on kiinnitetty — kiitos siitä pääasiassa CGP:n edustajille liittoparlamentissa — an^^ niihin huikean korkeisiin korkoihin, mitä vissit lainausyhtiöt kiskovat yhteiskunnan vähempiosaisilta. - Kun nämä lainayhti olevia" lainamahdollisuuksia keinoina, miten voidaan kivuttomasti läjiäistä-monenlaiset talousvaikeudet, ne puhuvat ta-vallisesti 2% kuukausikorosta. Vaatimattomalta näyttävä kahden proselntin korko muuttuu kuitenkin vallan' toiseksi kun huoinioidaan, että siten kertyy vuosikoroksi kokonaista - 2f prosenttia. "Se on julkeata maantierosvousta koko hom- \ ,nfa",'säiioi eräs sudburylainen kun radiosta mainostettiin näiden pikkulainojen saannin helppoutta ja siten saatavia ihan-nuuksiä. • K^^^ prosentin korko tarkoittaa, kuten tiedetään sitä, öttäläinäSp joutuu maksamaan sanokaamme vuoden kestävästä tuhannen dollarin lainastf $240 korkoa, eli yhteensä $1,240! Ja näin huikean suuria korkoja peritään juUri niiltä ihmisiltä; joiden elämä on muutenkin niukkaa — henkilöiltä, jotka joutuvat ostamaan esimerkiksi huonekaluja ja niihin verrattavia esineitä ja välineitä velaksi. V Kun on Matti kukkarossa ja tilipäivä vasta seuraavalla viikolla, silloin joutuu moni poika näiden lainayhtiöiden kynittäväksi. Asia on sitäkin vaikeampi, kun pankeista on vaikea saada tällaisia pikkulainoja; Pankkien kohdalta on selitetty, etteivät ne ole oikein tietoisia siitä, voivatko ne periä 10 prosenttia korkoa tällaisista pikkulainoista, vai pitääkö niiden tyytyä kuuden prosentin korkoon, mikä pankkien mielestä on liian alhainen tällaisissa, tapauksissa. ^ ^ Esittäessään alahuoneen istunnossa kysymyksiä ja protesteja tästä tilanteesta CCF:n edustajat tekivät arvokkaan palvelun niille tuhansille työläisille ja farmareille, jotka joutuvat tätä hirveän "kallista rahaa" lainaamaan; -Asiaa läheisem? niin tuntemattomina me emme tiedä, onko kuuden prosentin korko liian alhainen tällaisille pikfculainoille, emmekä liioin sitäkään, voivatko pankit nykyisen lainsäädännön perusteella vaatia sen korkeampaa korkoa. l Mutta me uskomme kuitenkin^ että yleinen mielipide ei hyväksy 24 pros. korkoa- Se on siksi julkeata kiskontaa yhteiskunnan vähempiosaisilta, että valtiovallan pitäisi sef- Icaantua asiaan. Me liitymmekin niihin canadalaisiin jotka katsovat, että pankkien pitäisi ryhtyä antamaan näitä "pikku-lainoja" joukkomitassa. Se veisi maan pois niiden lainayhtiöiden jalkojen alta, jotka nyt kiskovat 24 prosentin korkotuloja. ; Toisaalta valtiovalta voisi, niin uskomme vielä tällä syönnillä,; lopettaa moisen kiskonnan lainlaadinnallisia menetelmiä käyttäen. Muitakin menetelmiä voitaisiin ehkä ajatella. j^' Jokatapauksessa^ o kulalnaajain suojaamiseksi yhtiöiltä, joiden rikastumisen halulla ja tavoittelulla ei ole minkäänlaista rajaa. PÄIVIÄ Arvi SIvI Wate» ToimsJiipista täytti iiein^uun ao jaiä 6S vuotta. Yhdymme etikulaisten Ja tuttavien onnitteluun. Täydellinen sosiaalipalvelu maksaisi asemenoja vähemmän MHSi muut Mnovat EBIMIELISVirKSIEN PEBVSTA VanoJuverSun-ieJiden pakinoitsija fiany Matlier kirjoitti äsketäisellä palstallaan aseistarilsumlsneuvotte-lulsta: "Lontoosta saapuu uutisia maailman valtojen neuvotteluista aselstariisum-seksl Ja tuntuu siltä, että ne ovat löytäneet Joitakin, seikkoja. Joista ne ovat yksimielisiä, eikä tunnu olevan miakäänlalsta suurempaa mielipide-eroavaisuutta niiden kesken. Niinpä kuulin erään miehen «anovan päivällisen aikaan, että Suurvallat arvatenkin ovat kohdanneet valkeuksia erimielisyyksien perustan löytämiseksi." ff rr Tuntemattoman efokuvan menestys laajenemassa Elokuvaohjaaja Edvin Laine on US.lIe myöntämässään haastattelussa maininnut, että Berliinin filmijuhlilla "Tuntemattomalle sotilaalle" annettu kansainvälisen katolisen fiImitoimi!;ton palkinto oli suuri j a hyvm njyönteinen yllätys suomalaiselle valtuuskunnalle. "Tuntemattomalle'- on nyt tie auennut täydellisesti suuren maailman elo-kuvamarkkinoille. Filmi on ;o myy-lyHuotsiin, Tanskaan, Norjaan ja Saksaan; ja tarjouksia on tullut l i -, saksi Hollannista, Belgiasta, Ranskasta; Sveitsistä, Italiasta, USA:sta ja jopa kaukaisesta Japanista saakka. Elokuva tulee myös edustamaan Suomea Moskovassa ensi marraskuussa pidettävän suomalaisen fil-miviikon aikana. (US) VäläemmilU kustannvlk$tUa kilinä tukses^tuU ilflii,etta<:änad^ nykyään käytetään vuosittain ase-i menettävät tästä igrystä vuosittain varusteluun voitaisiin järjestä^ kai-; 40—SO miljoonaa työpäivää, joka kille canadalaisille täydellinen sai-, sununa on suurempi kuin se mistä ra^a- ja lääkintähoito, sairausva-1 vuosittain maksetaan työttömyysvakuutus, perheavun lisääminen oy-' kuutusta. kyisiä hintoja vastaavaksi j a $301 2. Paitsi muutamissa maakunnissa kuukausittainen vanhuudeneläkej ei ole olemassa minkäänlaista yleis-kaikille 65 vuotta täyttäneille. tä suunnitelmaa, jonka mukaisesti Manitoban yliopiston taloustietei- maksettaisiin tavallisten perheiden Iijä professori Clarence Barber on sairaala-; ja lääkintämenot analysoinut Canadan sosiaaliseen ] 3. E i ole olemassa minkäänlaista palveluun käytettyjä veroja Gana- [suunnitelmaa, paitsi varattomuuden dian Tax Journal-julkaisussa. perusteella, jonka mukaisesti voitai- Hän tutki kaikkia ehdotettuja suunnitelmia ja havaitsi että ne tulisivat maksamaan yhteisesti^ $1,250 miljoonaa vuosittain. ^ Tänä vuonna liittohallitus^tulee käyttämään $1,800 miljoonaa asevarusteluun ja käyttää-noin 45 senttiä jokaisesta verodollarlsta tähän tarkoitukseen. Canadaan sosiaalipalevluneuvos-ton kokouksessa Edmontonissa viime vuonna myös neuvoston johtaja R. E. G. Davis kajosi samaan kysymykseen. Mr; Davis sanoi rapörtis^ saan mainitulle vuosikokoukselle, että Canadassa nautitaan nykyään ennenäkemättömästä hyvinvoinnista ja ellei tapahdu minkäänlaisia vakavimpia ; onnettomuuksia* v se mahdollisesti jatkuu vielä'toisen~a-janjakson. Mutta, hän selosti, tästä hyvinvoinnista huolimatta Canadassa on vielä lukuisia perheitä, jotka elävät ryysyköyhälistön elintason köyhem-pää elämääl' Me emme mahdollisesti käsitä kuinka vähällä tällainen tilanne olisi korjattavissa. "HUOMATTAVIA VAJANAISUUKSIA" : Puhuessaan sosiaalipalvelussuun-telmien kehityksestä Canadassa: mr. Davis sanoi, että siinä suhteessa i l menee huomattavia vajanaisuuksia''. Hän mainitsi niistä kolme: 1. E i ole olemassa minkäänlaista suunnitelmaa työpalkkojen korvaamiseksi sairaustapauksien sattuessa, vaikka äskettäin suoritetussa tarkas-siin manalle menneiden perheiden i lättäjien jälelle; jääneiden .elämä taata. TOISET PUUTTEELLISIA Näiden .vajanaisuuksien lisäksi mr. Davis sanoi, että "suurimmalta osalta sosiaalinen palvelumme: on puutteellista". Hän viittasi siihen kuinka työttömyysvakuutus pn viime vuosien aikana kohotettu 14 dollarista 30 dollariin, mutta perhea-' että "Jiallituksen nykyinen asevarus- Sibelius-viikon radio-musiikki mielenkiintoista Helsinki. — VS — Kiinnostus Sibelius-viikon radiointeja, kohtaan maailman radioissa on kasvaiiut vuosi vuodella, kertoo Yleisradion musiikkipäällikkö Kai Maasalo. Tänä vuonna lähettää viikon kon- : serttejä kaikkiaan 30 eri ulkomaista radiota> jotka edustavat kaikkia maanosia. : Mukana ovat mm. Ausr traalia, Israel, Japani, Canada, Kiina; Marokko, Meksikko.v Neuvosto- Uitto ja Yhdysvallat sekä luonnollisesti Euroopan maita Islannista Romaniaan ja Portugalista Norjaan. Ensi kertaa on nyt mukana Eesti, jossa kuuleman mukaan suorat radioinnit SibeIius-viikon.> konserteista herättivät suurta haomiota. ' Voidaan siis todeta, että tänä kesänä kaikuu suomalainen musiikki sadoille miljoonille kuuntelijoille ympäri maapallon. :v Sibelius hallitsee tietysti tätä musiikkimme esiinmarssia, mutta myös edustava ryhmä muita suomalaisia säveltäjiä: on mukana* Madetoja, Aarre Merikanto, Palmgren, Kilpinen ja Bergman; Esittävälle säveltaiteellemme tämä kansainvälinen huomio on mitä tärkein. ' j • • • Mahtoiko olla oireellista, että Konservatoriossa torstai-iltana pidetyn solistikonsertin ohjelmaan: ensimmäistä kertaa Sibelius-viikon historiassa oli hyväksytty sävellys, jolla sinänsä .ei olisi mitään tekemistä viikon traditionaalissa ohjelmistossa. Ehkäpä Mozartin B-duu-risonaatin esittäminen Sibelius-viikon konsertissa oli ensimmäinen askel festivaalin ohjelmiston laajentamista kohti. Tuommoista kehitystä sopisi kait toivoa. Ei sen vuojksi, ettei Sibelinksen sinfonioita kuulisi ^mielellään läpi useampaankin kertaan vuodessa: ne ovat senlaatuista musiikkia, joka ei kuuntelemisesta kulu.: Mutta ulkomaisten tähtisolistien ja -orkesterien tänne saamisessa saattaa, ajan oloon ilmetä tiettyjä vaikeuksia, jos näiden ohjelman valinta pyritään rajoittamaan yhteen ainoaan säveltäjäni-meen.' Ilman komeata tähtikaartia taas Sibelius-viikot tuskin kykenevät: vetämään maahamme sellaista matkailijoiden virtaa, kuin on toivottu. Ja meille päin suuntautuvan turismin edistämiseksihän Sibelius-viikot perustettiin, se tulee pitää mielessä. Miksi englantilaiset tulisivat Helsinkiin kuuntelemaan suomalaisten orkesterien esityksiä Sibeliuksen sinfonioista; kun he kotimaassaan voivat kuulla niitä paremmin soitettuina. Oman orkesteri-kurjuutemme kohentaminen on myös välttämättömyys, ennenkuin Sibelius-viikot täyttävät niihin asetetut toiveet. E i ole mitään järkeä siinä, että tämmöisen musiikkifestivaalin ohjelmaan sisältyy yhtään e-nemmän tai vähemmän huonosti harjoitettua rutiinikonserttia. Henryk Szeryng on huippuluokan viuluvirtuoosi, siitä ei epäilystäkään. Hänen suhteensa musiikkiin on koko ajan elävä ja aktiivinen; viulun äänessä on ydintä ja täyteläisyyttä) tulkinnallinen ote on leveän romanttinen ja voimakkaasti - maskuliininen. Makuasia sitten on;ro-liko torstaina kuultu esitys M o ^^ tin B-duurisonaatista viululle ja pianolle aidointa Mozartia. /Eritoten viimeisestä;; Aägretto-osasta; tuntui-puuttuvan ilmavuutta jarokokooele-; ganssia. Mutta jos Mozart jättikin raskaan ja jähmeän vaikutelman; niin kerta kaikkiaan naulan kantaan osuivat Sibeliuksen neljän viulu-kappaleen vauhdikkaat ja; säkenöi^ vät tulkinnat. Cyril Szalkiewiczin; osuuden yhteydessä -. ei voi puhua "säestämisestä": torstaina kuultu oli esimerkillistä kamarimusisoin-tia. Aulikki Rautawaaraa kuunnellessaan mietiskeli, mikä seikka tekee musiikkiesityksestä suuren. Siihen tarvitaan Aulikki Rautawaaran teit nillinen mestaruus,.mutta se ei vie^ lä selitä kaikkea. Intensiivinen antautuminen tehtävälle, eläytymisen aitous, älyn valpas kontrolli . — Aulikki Rautawaaran taiteesta ei oikein osaa kirjoittaa. Kuulija tot teaa sen.suuruuden j a on satutettu; sanoja'on vaikea löytä» Paitsi Sibeliuksen kahdeksaa laulua Ernst Josephsonin sanoihin op. 57 kuultiin Erik Bergmanin laulusarja med dig", neljä laulajattareUeb-mistettua lemmenlaulua. Hyvin modernia, erittäin taitavasti kirjoitettua ja äärimmäisen vaikeasti laulettavaa musiikkia. V Perjantaina päivällä kuultiin Lau^ lu-Miesten huoneistossa uudempaa suomalaista musiikkia ääninauhoilta. Oikein ja hyvä, hyvä. Mutta onkos siinä mitään vitsiä, että vajaan kahden tunnin aikana tutustutaan kymmeneen (10) säveltäjään mikä merkitsee, että kultakin on kuultu pahimmassa tapauksessa vain; muutaman minuutin pituinen sävellyksen osa. Tuskinpa kukaan ulkomaalainen musiikkivieras kuultuaan I osan Usko Meriläisen pur hallinpartitasta muistaa tästä säveltäjästä yhtään mitään. Eiko näitä nauhakonsertteja olisi voitu järjestää useampana päivänä ja eä.- tellä kussakin konsertissa pari kolme säveltäjää. Nyt kuulluista sävellyksistä tuntuivat erikoisesti puo^ lustavan paikkaansa Joonas Kokkosen Pianosonatiini ja Eino Rauta-: waaran Pelimannit-sarja pianolle. Miksei myös Einar Englundin sarja näytelmästä Kiinan muuri, mutta missä oli tämän säveltäjän pianokonsertto, suomalaisen luovan musiikin talvikauden tapaus? Kuulijoita oli tilaisuudessa valitettavan vä* hän. — I. R, — lOO-hevosvoimainen auton moot« tori kehittää vain 82 hevosvoimaa 5,000 Jalan; korkeudessa meren pinr nasta, — Canadan KalUovuoristossa ei (de yhtään tulivuorta. pua ei ole lisätty. "Perheapu on edelleen samassa rajassa kuin se oli V. 1945 jolloin se ensimmäistä: kertaa saatettiin voimaan, vaikka sillä ei nykyään saada -puoltakaan sitä, mitä saatiin ennen." . Vanhuudeneläkkeen' ja sokeille ja pysyväisesti vaivallisillc annetun avun suhteen "me itsepintaisesti pi-: dämme Minni 40 dollarista kuukaudessa, jolla summalla, näyttää ole- ^ n jonkinlainen'mystillinen voima; ylitsemme." Tällöin mr. Davis lainasi professor i r Barberin - antamia v numeroita ja sanoi, että Barber t i ^ i . siihen tulokseen; i että asevarustelun ollessa sellaisen kuin se on^ liittovaltion rahastosta voitaisiin käyttää vain puolet tuosta tarvittavasta yhdestä .ja nel-j ännesmil jardlsta * vaikeuttamatta suuremmin taloutta. • • VEROT KORKEIMMASSA , MAHDOLLISESSA RAJASSA Professori Barber päätteli, että verotulot Canadassa muodostavat nykyään 33 :prosenttia kansallisesta tulosta.; Jos veroja edelleen köro^. tettaisiin"se katkaisisi talouden selän". Mutta mr. Davis kysyy: "Tarkoitetaanko tälla ättbn. ett» olisi luovuttava kaikista toiveista päästä y l i sosiaalisen palvelun puolitiestä, jota jirofesson Barber meille ehdottaa?'^ -Hän e i ajatellut niin.- "Ennennäkemättömän hyvinvoinnin" jatkuessa tulevaisuudessa, hän sanoi, että osa lisääntjrvästä tuotannosta johtuva hyöty olisi järjestettävä sosiaalisen palvelun muodossa, asteettai-sin ja harkitusti. ASEVARUSTELUSTA "Että täydellisen ja riittävän so-siaalipalvelusuunnitelman toteuttaminen seuraavan kymmenen vuoden aikana olisi utopistista ajattelua, ha; vaitsen vaikeaksi uskoa!', sanoi hän. ; Hän kysyi, että olisiko mahdollista, että kansa; joka kehittää kansallisen .elämänsä .muita : vaiheita, "tyytyisi jättämään sosiaalisen tur-vaUisuutensa nykyiseen vajanaiseen ja epätäydelliseen asemaansa?" Mr. Davis hjrväksyi sen väitelmän. YbSsletiy ydiAlufluiiitiS' laitos sosaaUstisSae Moskova. — Moskovan lehdet julkaisivat tk-13 pnä yhdistetyn ydin-totJrimudaitoksen rouodostansisesta sosialististen maiden .fciesken solmitun sopimuksen sanamuodon. So-plrouicsessa on laitoksen sijaintipaikaksi sovittu Kalininin alue Neuvostoliitossa. Sopimus on tehty Albanian. Bulgarian, Unkarin, Saksan demokraattisen tasavallan. Kiinan kansantasavallan,. Korean kansandemokraattisen tasavallan, Mongolian, Puolan, Romanian^;: Tshekkoslovakian ja i^feuvostoliiton kesken. SITA TÄ V A I N VESI VIKA 1 fannaseutti* " N i i n , Puii( nyt kuolUit Hän oli hyvä seutti, erinomainen tarm farmaseuttien farmaseutti!" 2 farmaseutti; "Niin h mutta eikö hänen kanasah ollut vähän liian suolaista' SITTEN VARMAAN TIE1 Pikku vauvani paino e lisääntyvän ollenkaan, . — Oletko koskaan yrittän taa häntä mailin pari? KySYMYKSIÄ JA VASTAUKSI TYÖTTÖMYYSVAkUUTUKSESl telu ei suinkaan tule vähenemään." Tässä yhteydessä on mainitsemisen arvoinen Maailman Rauhanneuvoston viime viikolla Canadassa julkaisema lausunto: Siinä kehoitetaan uuteen kampanjaan asevarustelun lopettamiseksi kaikissa; maissa ja väitetään, että -"asevarustelu, ydinaseiden kokeilut j a voittamattomien aseiden etsintä 1 riistävät - kansoilta ne suuret resurssitj jotka ovat tarpeellisia:hyvinvoinnille ja jotka vielä uhkaavat heitä' yleisellä yhteenotolla, hävityksellä ja tuskalla. Uusi tieliikennelaki Suomen presidentin esittelyssä ' Helsinki. (SS) Tasavallan • presidentti hyväksyi 6/7 Kultarannassa pidetyssä esittelyssä hullitiiksen esi^ tykst-n eduskunnalle annettavaksi tieliikennelaiksi. Tämän lakiehdof tu/csen pohjalta. tullaan tieiiikcune-i> setuitsessa antamaan yksityiskohtaiset tieliikennettä koskevat säännöt ja ohjeet sekä moottori-ajoneuvoasetuksessa mpottoriajoneuvoja koskevat teknilliset määräykset. (H S). Aika ajottaln työttömyysvakuutus-toimiston; taholta Julkaistaan toimistolle : esitettyjä kysymyksiä Ja kysymyksiin laaditut vastaukset.; Kuka tahansa voi esittää toimistolle näitä kysymyksiä; Jos he eivät ole selville vakuutusta koskevista selkoista. Näitä kysymyksiä voi myös esittää Vapaudelle ja hal&lmme niihin oikeat vastaukset. Oheelllset kysymykset Ja vastaukset saattavat selvittää vakuutuksen saannin' edellytyksiä y^n. siihen liittyviä Canadan Naisten Kongressin presidentti mrs. Rae Luckock (keskellä) tervehtii lapsia äskettäin valmistuneella työläisten rakennusalueella Shanghaissa. seikkoja: Kysymys: Aion siirtyä Yhdysvaltoihin.;. Olenko oikeutettu saamaan va-kuutusrahastoon maksamani osuus? ;: Vastans: EL Mutta Yhdysvaltain Ja Canadan välisen sopimuksen mu-kaan; mikä käsittää melkein kalkki: osavaltiot Yhdysvalloissa, te voitte; Yhdysvanoissa,ollessanne anoa työttömyysvakuutusta. Jos Joudutte työttömäksi Ja nauttia vakuutuksesta aivan .samaiilallla kuin Canadassa Canadan vakuutuslain säädösten mukaisesti. Kysymys:-Jos siirryn sellaiseen työhön, Joka ei ole vakuutuksen alainen, niin voinko 'edelleen Itse' maksaa va-; kuutiisrahastoon? Vastaus: Ei, paitsi siinä tapaukses-' sa. että olette ylittänyt $4^800 palkka-rajan. Jonka Jälkeen ei tarvitse va-kuutusrahastoon maksaa, ja edellyt-tyään, että te olette ollut vakuutuksen, alainen vähintäin 30 viikkoa ennenkuin palkkanne nousee yli e.m. rajan. Kysymys:. Onko minun maksettava työttömyysvakuutusta kun olen töissä muutaman viikon maatalousnäyt-^ telyssä? Vastaasi Jos ette tavallisesti ole vakuutuksen ;'aiaisessa työssä esim. Jos työskentelette, itsenäisesti tai olette koululainen tai perheen emäntä, niin teillä on oikeus olla maksamatta va-kuutusrahasioon ollessanne näyttelyn palveluksessa, sillä edellytyksellä, että olette v^vahemmän kuin 30 päivää töissä; Vjyttääksenne maksamisen va-kuutusrahastoon on teidän allädrjoi-tettava " j a .-annettava työnantajan "Declaratlon of. Inconsiderable Em-ployment;" Jonka voi; allekirjoittaa vain sellainen henkilö. Joka el tavallisesti ole vakuutuksen alaisessa työssä: Mutta, Jos olette tavallisesti vakuutuksen alaisessa työssä, niin ette voi välttää vakuutuksen maksamista näyttelyn ; palveluksessa; ollessanne. Jos palvelusaika on yli 30 päivää, niin kaikkien: on maksettava vakuu-tusrahastoon. Kysymys:; Saan pientä palkkaa, mutta saan huomattavan summan' viikottain ; Juomarahoina. Vakuutukseni perustuu palkkaani Ja on sil-' tä sjrystä hyvin:alhainen.: Eikö vakuutuksen kohdalta voisi ottaa huomioon sekä^ palkkani että Juomarahat? s;?©" - Vastaus: Kyllä, jos voitte yhteisymmärrykseen . työnan kanssa kuinka suuri teidän toi viikkoansio on, että vakuutusl ne voidaan kiinnittää oikeat i kysymys: Onkojeskinainen tettu saamaan vakuutusrat miehensä maksaman osuut€ hän ei eläessään nauttinut myysvakuutuksesta? - ; Vastaus: El,' sillä työttömyyj tus. on vakuutusrahasto. eikä, rahasto. . Vakuutetun henkilöi samaa osuutta ei voida ijalaut nelle henkilökohtaisesti eikä kään hänen perillisille. Kysymys: Jos - työnantajani konkurssiin, niin mitenkä se taa työttömyysvakuutukseen kohdaltani? Vastaus: Vakuutusmaksut i periä : työnantajan omaisuudf jos tapahtuu niin; että hänen suus. el riitä vakuutuksen ma seen, niin työttömyysvakuutus! Jalla otetaan huomioon teldäi samanne vakuutusmerkit, vaik tä ei ole kirjaanne kihmitetty, ta tarvitaan silloin kun anotte myysvakuutusta. ^^ysymys: Olenko oikeutettu t ^ * B n työttömyysvakuut kun olen vanhempieni mukar tynjrt toiselle paikkakunnalle? ylimääräisenä "kauppa-apu] Koska tämä tehtävä el ollut v ppn olenko oikeutettu saamaai tömyysvakuutusta nyt kun ole tön? - Vastaus: Jos olette alle 18- poika tai alle 21-vuotias tyttö j hempanne; vaativat teitä muutt heidän mukanaan^ te olette oil tu nauttimaan!. vakuutuksesta hemman henkilön on osoitetta tevä syy,, jos hän jättää työpai voidakseen nauttia vakuutuka yleensä työpaikan Jättämistä, e olla vanhempiensa ; luonna ei f ätevänä syynä. Työnne vahai luonn^ ei vaikuta asiaan, paitf ettäv mahdollisesti, teiltä eväi vakuutus lyhemmäksi ajaksi ku sain muussa tapauksessa'. Kysymys: Ollessani tyött voinko lähtee n. 15 päivää kes matkalle menettämättä vakuu saanti oikeutta? Onko r minun tettava vakuutustoimistolle aik sestani? Vastaus: Jos nautitte vakuuf sesta, voitte poistua: vakuutus tänne määrättyjen ehtojen r mutta teidän on oltava valmis mään töihin, mikä tarkoittaa teidän on-oltava yhteydessä pa sen toimiston kanssa, koska tei pivaä työtä voi ilmetä. Teidän o hain kääntyä paikallisen toL puheille, sillä kaikki yksityisi on tiedettävä tällaisessa, tapauJ PÄIVÄN RÄKINÄ Niistä kotikojeista Kyllä se niin on, että me, tätä matosta maailmaa asuvat ihmiset, niin naispuoliset kuin miespuolisetkin, emme tule koskaan olemaan täydellisesti tyytyväisiä kohtaloomme. Eikä tämän kirjoittajalla olekaan sellaista toivetta, että me jossain läheisessä tai vaikkapa vielä kau-kaisemmassUcnan tulevaisuuoessa tulisimme täydellisesti tyytyväisiksi. Kas, minä käsitän asian siten, että siUä; hetkellä, jolloin me emme mielestämme kaipaisi ^ai tai^ vitsisi yhtään enemmän elämäämr me helpottavia ja olomme hauskemmaksi' tekeviä arvoja tai ? esineitä, olenmie pysähtyneet kehityksessäm-me jä alamme luisu^ alaspäin kuin lehmän häntä. Niinpä sain lukea tässä äskettäin eräitä englanninkielisestä työväen-lehdestä erään perheenemännän j u - tuh kotitaloudestaan. Han kertoo «seuraavasti. ' ~ "Automointi, e i tule koskaan lopettamaan ininulta työtä!. Jios ne miespuoliset yhteiskuntamme jäsenet, jotka tällä hetkellä kiireellisellä touhulla tutkivat keinoja^ työvoiman säästämiseksi tehtaissa, haluaisivat tuUa tapaamaan minua kotonani, olisikin erittäin halukas keskustelemaan heiaän kanssaan. '•Jos ne herratj jotka innokkaasti tutkivat menetelmiä, joiden perusteella yk.si työmies voisi käyttää konetta, millä vsltnistettaisiin 'autoja vShcmmässä ajassa kuin mitä kulutan viikottaiscn pyykkini pesemi-soen, pysähtyisivät toimissaan hetkiseksi ja astuisivat kynnyksen! y l i , mmä tervehtisin heitä. "Minä sanoisin;heille, että tuntuu ällöttävältä ajatella sitä, että vaikka tehdastyöläiset aivan oikeutetusti pelkäävät automoinnin tidok-sia; minä kuitenlcin havaitsen, että yhä iisääutyvää työtaakkaani on v^iikea suoritUa yhden työpäivän; kuluessa. "Mahdollisesti koko maailmassa ei ole sellaista perhcenemäntää..-joka el toivoisi maassamme olevan automointiministeriöta tai jotain muuta sellaista laitosta, joka saattaisi jokaiseen kotiin ; mahdollisimman monta työvoimaa säästävää laitetta." Näin juttelee tämä ilmeisestikin työläisperheen äitL Minä: kyllä puolestani, voisin : asettua kaHden tulen väliin ja ruveta väittämään, että nykypäivän naisillamme on liir. -kaakiii vaps£haikaa, koska .heidän käytettävinään on kaikenlaiset; kojeet ja apukeinot^ niin, että nykyään ei tarvitse tehdä juuri muuta kuin •••• painella.; nappuloita. ^ Mutta henkeni säilyttämiseksi/ tai ainakin tcrveytenii;j5otakuinkin säilyttämiseksi rjoks^^likin: samanlaisessa tilassa -kuin se nykyään on. annan mieluummin puheenvuoron eräälle, toisessa ; lehdessä kirjoittaneelle. Hän on eräs Arden Gayman ja kirr joittaä torontolaisessa vHome Goods Retailing-lehdessä. • "Eräs mies Marshalliox^Tiissa, : Iow.i5saj ^ sanoo, että v nykyaikaiset kodit käyvät niin koneellisiksi, f^ttä koneisiin perehtymättömät ; eivät 'Voi niissä asua. Lennox Industrie-sin presidentti John Norris sanoo ridelleen, että tulisi järjestää lyhyt kurssi; kotitalouden hoitamisessa, jotta kotiencmistajat oppisivat käyttämään jjcoikkia. niitä, monimutkaisia, välineitä,'V,jotka nykyään muodostavat: osan -nykyaikaisista omakodeista. '•Tehtailijat ovat ryhtyneet joihin-; kin :toimenpiteisiin •• saälakseen eri kojeet;: yksinkertaisiksL He ovat järjestäneet keittolaitteidenkon-trollinappulat eri värisiksi, jotta perhcenemäntä tietäisi onko paisti kuumalla >tai vähäisellä" tulella:^^''. "Myös on olemassa tulipalon sat-tum. ac varalta Varoituskelloja. Myös' huoneet täyttyvät pahalla hajulla jos pcrheonemäntä sattuisi olemaan kuuro. " M u t t a se ei ritä. Me yhdymme siihen ajatukseen, että tulisi järjes;- tää; kurssit, mutta me uskomme, et tä lyhyet kurssit eivät riittäisL Siihen tarkoitukseen tarvittaisiin mahdollisimman' pitkät kurssit,, erikoisesti niitä ihmisiä varten, jotka sotkeutuvat kokoon menevään nur-mikkoisfuimeen kun he yrittävät saada sitä istuttavaan kuntoon vä-hätöisenä lämpöisenä iltapäiv ••Jos mr. Norris haluaisi jär näitä pitempiä kursseja pe emännille, me • olisimme va kannattamaan sellaista, kauttaaltaan talossa on kaikei Eähkönappejai kojeita, lammi jäSdyttäjiä, jäähdyttajiä, mu koneita. ruohonleikkuuko.neit todella tarvitsevat jotain st-aikansa kulliksi." Niin, kuten tulin tuossa ji välissä sanoneeksi, että en m tavalla haluaisi sekaantua riitaan-ja niin ollen asetti terveyttäni vaaranalaiseksi, l sin hyvässä järjestyksesfä P< tyä ja vaan tj'ytyä toteamaan kerran sen; että kyllä «aikki i laiset vehkeet ja kojeet olisivj kavia kunhanvaan niitä kyeti järjestän»ään ja paremmmki noenr ostamaan jokaiselle niit paaville". Mehän voimme jokainen kohtaisesti todeta, että kyU£ on sihtailtu toinenkin kerta su taväraliikkeiden tavaraluettclo k.itseltu niiden ksuppojpr ikk la niitä mukavampia vehkeitä, ta kun menemme myyjältä mään hintaa 'joudumme mui senunc toteamaan, että ei ol< niin paljon rahaa. ~ Mutta jos noiden laitosien olisikin sellainen, jotta pääsis niihin käsiksi; niin silloin me simme ja silloin niitä vaimis työläinenkin pääsisi jäUeen tj ja ostamaan mahdollisesti J sellaista raita me olemme vali n^eL Mutkaistahan .kiertoto tuo on, mutta niin minusta ab tuntuu. — Nenio |
Tags
Comments
Post a Comment for 1956-07-21-02
